Digitale Fotografie Vakantie

Hartcourt lichtcursus

Hartcourt lichtcursus

Een nieuwe en heel speciale cursus. Hartcourt licht. Een foto studio die al bestaat sinds de jaren dertig in Parijs. Vier medewerkers hebben destijds een "nieuwe" lichtstijl ontwikkelt omdat de zaken erg slecht gingen. Het was noodzaak om iets anders te gaan doen dan wat iedereen al deed.
Stacks Image 160
Doorde jaren heen is dat een prachtige en vooral originele stijl van lichtplaatsen geworden. Er is en was niemand die het zo uitvoerde. Het is een beetje te vergelijken met Rembrandt die ongeveer als eerste actief schaduwen ging schilderen. Anders dan alle andere het tot op dat moment deden. Ik denk dat dit een belangrijk punt is voor als je verder vooruit wilt met je fotografie. Met kleine flitsers werken. Meestal veel flitsers. En met kleine flitsers een compleet en begrijpelijke foto creëren. Met veel kleine aandachtspunten.

Studio Hartcourt bestaat nog steeds in Parijs. En hoewel de oprichters niet meer leven zijn er anderen die het stokje hebben overgenomen. Daarmee is het niet beter of mooier geworden. Het is meer een business model nu waarbij het befaamde Studio Hartcourt logo bijna letterlijk en figuurlijk onbetaalbaar is geworden. Hoewel de lichtstijl van Hartcourt uniek en mooi is, is er ook wel ruimte voor verbetering. De Harttcourt stijl is nooit eenduidig geweest, maar tegenwoordig wordt het wel erg losjes toegepast. Ik ga met mijn Hartcourt lichtstijl cursus uit van de "oude stijl"
Hartcourt leren kennen en verbeteren
Wat begon als een noodgreep om te blijven bestaan als studio groeide uit tot een hype veel later. Die nog steeds doorgaat tot aan vandaag toe. Wie een Hartcourt portret van zichzelf aan de muur heeft hangen heeft het zeg maar gemaakt in het leven. Hoezo dat?

Het was vroeger namelijk alleen voor de beroemde "Fransman/vrouw , filmsterren, muzikanten en ga zou maar door. Tegenwoordig zijn de portretten ook te koop voor de welgestelden. Een foto van Hartcourt zoals je hierboven ziet kost namelijk 1950 euro voor een 24 x 30 cm geprinte foto in een luxe doos. Heel erg veel geld.

Toen ik bezig was mij te verdiepen in de Hartcourt lichtstijl vielen mij een aantal zaken op. Waarom wordt het alleen voor mensen gebruikt? Daar is eigenlijk geen enkele reden voor. te bedenken. Als je de manier van licht opstellen voor mensen kunt gebruiken kun je het ook voor andere onderwerpen gebruiken. Ik ben het dus denk ik als eerste op op andere onderwerpen gaan toepassen. En waarom altijd alleen maar in zwart/wit? Deze lichtstijl moet toch ook in kleur kunnen werken? Het kan werken, kijk bijvoorbeeld naar het resultaat hieronder.

Tijdens de cursus kunnen we dan ook alle kanten opgaan. Het is niet alleen leren maar ook bestuderen. En invulling geven aan het te maken beeld.
Stacks Image 143
De essentie van Hartcourt
De essentie van studio Harcourt lichtstijl is het werken met heel veel kleine lichtjes/flitsers/lampen. Wij doen het hier tijdens de cursus met flitsers. Zoals je hierboven hebt kunnen zien gaat het op een stuk vlees ook erg goed. Het is een typische Hartcourt stijl foto, maar toch ook heel anders. Waar Hartcourt het bij portretteren hield gaan wij een paar stappen verder. Stillevens, onderwerpen en ook in kleur. Ik ga met jou als cursist verder daar waar Hartcourt gestopt is. En misschien zelfs wel de Hartcourt stijl wat aanscherpen en logischer maken.
Stacks Image 149
Tijdens de cursus gaan we uiteraard ook typisch Hartcourt portretten maken. Maar dat doen we pas nadat we eerst uitgebreid hebben geoefend op onderwerpen en stillevens. De laatste twee zijn geduldig en een mens niet. Je hebt namelijk aardig wat licht op ste stellen en het moet erg precies. Het is af en toe millimeterwerk en dat kost tijd. Iedere flitser moet een functionele flitser zijn. Er moet een goede reden zijn waarom die extra flitser erbij komt. Met licht laat je iets zien, daarom zet je er een licht op. Als je het niet wilt laten zien moet je er ook geen licht op zetten. Dus met meerdere flitsers leer ik je een manier van denken en werken te ontwikkelen. Sta voor stap je flitsers opzetten. Dus niet allemaal tegelijk en dan maar kijken wat er gebeurt. Op dit punt is het dat ik vind dat de laatste tijd (10-15 jaar) Hartcourt een beetje slordig aan het worden is. Dat moet beter kunnen.

Ritmisch flitsers plaatsen. Elke flitser moet zijn eigen functie hebben. In de stijl Hartcourt is het altijd klein licht. Kleine lichten zijn altijd harde lichten. Ik leer je hoe je daar toch een zacht eindresultaat mee kunt bereiken.
Stacks Image 153
De eerste cursisten hebben inmiddels deze nieuwe cursus gevolgd. Met zeer goede resultaten. Bovenstaande foto is aan het eind van de week gemaakt. Nadat we eerst heel veel hadden geoefend. Op producten en elkaar. En dan nodig ik vervolgens lokale mensen uit. Echte mensen. Geen modellen. Mensen die normaal gesproken geen 1950 euro voor een portret kunnen of willen betalen. En dat ga jij maken. Overigens niet met de bedoeling om er ooit wel zoveel geld voor te betalen. Dat is niet iets waarvoor ik deze cursus geef. En als je bovenstaand superieur portret kunt maken, dan kun je de geleerden lichttechnieken en stijlen op van alles gebruiken. Een verrijking van je fotografie. Bovenstaande foto is overigens al anders gemaakt dan dat Hartcourt het zou doen. Bijvoorbeeld met een iets te grote softbox. Waardoor de dame op leeftijd er toch heel mooi en zacht uit blijft zien. Want met een kleine en harde flitser. kan dat namelijk niet. En dat is één van de voorbeelden hoe ik persoonlijk de Hartcourt stijl heb aangepast. Bij Hartcourt worden er bijvoorbeeld nooit vrouwen van ver boven de 40 jaar oud gefotografeerd. Waarom niet? Dan kom je er met de Hartcourt stijl er niet meer uit om iemand er nog mooi uit te laten zien. Hierboven zie je dat iemand van bijna 80 jaar oud ook heel mooi kan zijn.

Hieronder enkele voorbeelden gemaakt door cursisten tijdens de cursus in de ontdekking fase:
Stacks Image 165
Stacks Image 167
Waar Hartcourt altijd en alleen maar in zwart wit fotografeerde gaan wij het ook in kleur doen. Je ziet het, het kan. In kleur is het misschien zelfs wel af en toe mooier. Kleuren kunnen namelijk wel degelijk iets toevoegen. En zo kom ik uit op een samenvatting van wat je kunt verwachten als je deze cursus voor jezelf boekt.

We gaan de foto's van Hartcourt bestuderen en analyseren en daarbij ga je het volgende leren:
  • Dat je in zwart wit echt anders moet belichten dan met een kleur
  • Eindeloos oefenen op mooi licht plaatsen
  • ABC licht
  • Neuzen plakken
  • Een oor is geen gezicht
  • Lichtplaatsing waarom wel en niet iets te doen
  • In kleur en in zwart wit
  • Portretten en onderwerpen
  • Wat is functioneel licht
  • Theorie achter de lichtplaatsing van Hartcourt licht, maar dan op de Mollema manier. (logischer en er zit een theorie achter)
  • Met te groot licht (softbox)werken als je een Hartcourt wilt maken (vooral met portretten), en dan inzien waarom het wel kan en eigenlijk wel beter of mooier is.

Voor de cursisten die al eerder bij mij op cursus zijn geweest en denken de eerste drie genoemde punten te herkennen. Dat klopt. Alleen gaan we nu nog een paar stappen verder. Laat ik het Hartcourt plus noemen.
Stacks Image 171
Iets zachter licht en groter licht dan dat er gebruikt wordt bij Studio Hartcourt. Zachter licht geeft mooiere en dus ook zachtere resultaten. Harde en kleine lichtjes is erg moeilijk te gebruiken voor mensen ouder dan 40 jaar. Mijn aanpassingen zorgen ervoor dat je het voor iedereen kunt gebruiken. En ook voor onderwerpen en producten.
Stacks Image 176
Stacks Image 178

Hartcourt lichtcursus deelname:

Dat dit een speciale cursus is mag duidelijk zijn. Zeer intensief voor jou als cursist en voor mij als leraar. Daarom is het maximale aantal deelnemers slechts 2 personen. Zodat ik bij nagenoeg iedere verandering en aanpassing je kan helpen, meedenken of aansturen. Bedenk ook dat bijna alle foto's binnen zullen worden gemaakt. Hartcourt buiten toepassen is mij nog niet gelukt. Misschien kan het wel, maar dat moet ik zelf nog uitvinden. Zijn we het echt even zat om alleen binnen te werken dan gaan we vervolgens na samenspraak ook ven lekker een dagdeel buiten aan de slag. Alles kan, maar bedenk dat het grootste gedeelte van de cursus in de studio's plaatsvinden.

Welke spullen heb je nodig?
  • Uiteraard een camera en objectieven. Maar dat zal voor de meesten geen probleem zijn als je deze cursus gaat volgen.
  • Het liefst zie ik je verschijnen met Godox flits spullen. Gewoon omdat het goed werkt en het 't meest complete flits systeem is. Een andere merk mag ook uiteraard.
  • Trigger
  • Je moet tenminste drie kleine flitsers hebben en een wat grotere/zwaardere flitser. Drie flitsers flitsers is echt het minimum, maar liever vier.
  • Softbox
  • Lichtvormers hebben als barndoors, snoot, gel filters etcetera. En eventueel een boom arm
  • Heb je Godox en je komt wat tekort, geen enkel probleem, je kan bij mij lenen/huren/gebruiken.
  • Genoeg flitsstatieven hebben evenredig aan je aantal flitsers

Wat kost het?
950 euro per cursist met een maximum van twee.

Normaal gesproken moet iedereen bij ons beginnen bij de basis cursus. Voor deze cursus maak ik een uitzondering voor degenen die interesse hebben maar nog geen cursus bij ons hebben gevolgd. Dit is de enige cursus waar je zo in kunt stromen, mits je wel al heel aardig of zeg maar goed kunt fotograferen. Wel wik ik eerst wat werk van je zien voordat we wel of niet tot cursus overgaan. Ik ga namelijk uit van een bepaald basis niveau waar je wel aan dient te voldoen. Anders kom je er niet uit of mee tijdens deze behoorlijk pittige cursus.
De cursus is inclusief les en lunch op cursusdagen op onze domaine. De verblijfskosten zijn niet inbegrepen in de cursusprijs. Het maximaal aantal deelnemers is twee personen. Voor meer informatie over de mogelijkheden kijk op www.pebru.nl

Hier kunt u informeren naar de mogelijkheden voor het volgen van de cursus:
Verzend mail voor deelname over de meester klas


Annulering voorwaarden
De annulering voorwaarden die wij hanteren zijn als volgt:
 
De cursist heeft het recht de geboekte cursus per aangetekende brief te annuleren. Afhankelijk van het aantal dagen voor aanvang
van de cursus er wordt geannuleerd zijn hiervoor de volgende bedragen verschuldigd:
 
A) Bij annulering tot 56 dagen voor geboekte cursus datum 20% van het cursus bedrag
B) Bij annulering van 56 tot 28 dagen voor geboekte cursus datum 50% van het cursus bedrag
C) Bij annulering van 28 tot 14 dagen voor geboekte cursus datum 75% van het cursus bedrag
D) Bij annulering vanaf 14 dagen voor geboekte cursus datum 100% van het cursus bedrag
 
P&B behouden zich het recht om de cursus bij onvoldoende deelname tot uiterlijk 21 dagen voor aanvang te annuleren. Wij stellen je alternatieve mogelijkheden voor.

En nog enkele voorbeelden van wat ik zelf doe met de op Hartcourt gebasseerde lichtstijl met aanpassingen van mijn kant.

Stacks Image 124
Stacks Image 126
Stacks Image 185
Stacks Image 182
Stacks Image 198
Stacks Image 195